Steun tijdens corona-tijd

Voor veel mensen brengen de maatregelen en al het nieuws met betrekking tot het coronavirus, onzekerheid en angst met zich mee. Het dagelijks leven, met de contacten en activiteiten die je normaal gesproken hebt of doet, zijn beperkt of liggen stil. Voor lotgenoten komt daar in de meeste gevallen ook bij, dat hun persoonlijke en/ of professionele steunnetwerk minder (of anders) beschikbaar is. We hebben daarom een paar mogelijkheden voor je op een rijtje gezet.

Behoefte aan contact of hulp?

  • Caleidofoon
    Deze is dagelijks bereikbaar, voor als je even je hart wilt luchten of een praatje wilt maken. Vrijwilligers van Caleidoscoop zitten tussen 11 en 21 voor je klaar.
    Je kunt ons bellen op op 033-8200208, of bekijk de andere manieren waarop je contact met ons op kunt nemen. Je bent uiteraard ook welkom op het lotgenotenforum.
  • Mind
    Uitgebreide mogelijkheden tot contact, tips, afleiding en elke middag een virtuele huiskamer waar je kunt aanschuiven via livestream: 'Out of the box TV'
  • Veerkracht Centrale
    "Elk contact is fijner als je merkt dat iemand je écht begrijpt. De Veerkracht Centrale is dé plek waar je ervaringsdeskundigen vindt." De Veerkracht Centrale heeft onder meer (online) Café Veerkacht, waar je kunt aanschuiven.
  • De Luisterlijn
    Bel 0900-0767 (lokaal tarief) om met iemand te praten. Je kunt dag en nacht bij hen terecht middels telefoon, mail of chat.
  • 113 Online
    Heeft een crisislijn die je dag en nacht kunt bellen: 0900-0113. Je kunt ook chatten.
  • Rode Kruis: ready2help
    Heb je hulp nodig om bijvoorbeeld boodschappen te kunnen doen of je medicijnen op te halen, of vind je het prettig een belmaatje te hebben? Bij het Rode Kruis kunnen zowel hulpvragers als hulpgevers zich aanmelden (je kunt natuurlijk ook allebei doen); het Rode Kruis gaat op zoek naar een goede match voor de hulp die je wilt geven en/ of ontvangen.
  • Blauw Helpt
    "Komt u handen te kort? Dan zijn wij er voor u! Doordat er veel KLM’ers een stuk minder werken aankomende tijd, is het initiatief ontstaan om op vrijwillige basis hulp aan te bieden."
    Hulp is zowel praktisch (bv bijspringen in de medische zorg, boodschappen halen, voedselbank, dieren verzorgen/ uitlaten, hulp bij gebruik digitale communicatiemiddelen) als emotioneel of sociaal (praatje maken, eten koken, wandeling maken). Bekijk de site voor meer mogelijkheden of neem contact op via www.blauwhelpt.nl.
  • Dalisay Recovery
    Als je eetproblemen hebt en bijvoorbeeld merkt dat dat juist in deze periode sterker speelt, kun je terecht bij Dalisay Recovery. Het inloophuis is tijdelijk vervangen door een online inloop, die elke zaterdag plaats vindt. Er is ook een besloten Facebook-groep waar je je voor kunt aanmelden.

Rechten, vragen en meldingen

  • Je rechten en plichten met betrekking tot het dragen van een mondkapje? In het openbaar vervoer is deze maatregel verplicht, maar in andere openbare ruimtes is dit alleen een dringend advies. Je mag dus zelf kiezen of je dit wel of niet wilt dragen. Wanneer je veel hinder ondervindt van het dragen van een mondkapje, bijvoorbeeld omdat het je triggert, angstgevoelens sterk aanwakkert of je andere psychische of lichamelijke beperkingen hebt, heb je hier dan dus ook geen speciale ontheffing voor nodig. Indien nodig mag je het mondeling toelichten, maar ook dat hoeft niet. Het RIVM zegt er dit over: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/mensen-met-een-beperking-of-chronische-ziekte.
  • Wil je weten wat je rechten zijn als je zorg wegvalt? Gaat je afspraak met bijvoorbeeld de gemeente of het UWV niet door of loop je tegen andere praktische problemen aan? Bel het Nationale Zorgnummer: (0900) 23 56 780.
  • Als je je zorgen maakt om de veiligheid van iemand of je wilt zelf een melding doen, neem dan contact op met Veilig Thuis
  • GGNet heeft een overzicht van telefonische hulpdiensten en chatmogelijkheden verzameld. 

Heb je (meer) last van angst, somberheid, dissociatie of andere psychische klachten?

  • Zoek contact met andere mensen. Vermijd zo veel mogelijk fysiek contact, maar maak volop gebruik van andere mogelijkheden: je kunt bijvoorbeeld (beeld)bellen, mailen, appen, een brief of kaart sturen.
  • Beperk de tijd dat je met het nieuws bezig bent, en lees bij voorkeur betrouwbare bronnen zoals thuisarts.nl en het RIVM. Zet eventueel een timer en spreek bijvoorbeeld maximaal twee keer een half uur met jezelf af.
  • Zorg voor voldoende ontspanning en plezier. Vind je het lastig om bezigheden te bedenken? Onderaan deze pagina vind je een document vol suggesties. Een sympathiek landelijk initiatief waar iedereen aan mee kan doen: de knuffelberenjacht. Door heel Nederland zetten mensen een knuffelbeer voor hun raam; aan de speurders om ze allemaal te vinden. Zo is er overal opeens een beetje troost te vinden.
  • Zorg zo goed mogelijk voor jezelf. Bijvoorbeeld door een haalbaar dag- en nachtritme te plannen, met afwisseling tussen actieve en passieve momenten. Zorg voor frisse lucht, door je huis regelmatig te luchten en naar buiten te gaan. Vergeet niet om aardig voor jezelf te zijn als het allemaal niet lukt zoals je wel zou willen. Deel grote of overweldigende klussen of activiteiten eventueel op in behapbare stapjes. Heb je bijvoorbeeld een aanrecht vol afwas waar je door ontmoedigd raakt? Spreek dan met jezelf af dat je bijvoorbeeld 5 of 10 minuten gaat afwassen, en dat je dan ook echt even stopt om te besluiten of je langer doorgaat (nog 5 minuten?) of dat dit ook al een overwinning was voor vandaag.
  • Kun je iets voor een ander doen? Misschien voor een buurvrouw, vriend(in), oude bekende, of iemand die je helemaal niet kent? Er zijn veel online initiatieven, zoals kaartjes sturen naar verpleeghuizen. Niet gerelateerd aan de corona-crisis, maar misschien ook leuk: in sommige gemeentes kun je een stukje gemeentegrond (bv een boomspiegel) 'adopteren' - informeer bij je gemeente naar die mogelijkheid. Je krijgt dan toestemming om een stukje (meestal één of twee vierkante meter, soms meer) te beplanten met vrolijke bloeiers en ze te verzorgen. De gemeente helpt je om dat te realiseren.
  • Waar heb je wel controle over? Onzekerheid kan een sterke behoefte tot controle oproepen. Is dat bij jou ook het geval en uit zich dat op een manier die je eigenlijk alleen maar angstiger wordt? Zoek dan naar overzichtelijke en concrete projecten die je vanuit huis kunt doen en die niet te maken met het onderwerp waar je je zorgen over maakt. Misschien een (oude) hobby oppakken, iets nieuws leren (brood maken, gebarentaal leren - te beginnen met bijvoorbeeld het handalfabet) een kastje schilderen, je digitale fotocollectie of documenten ordenen... Kom je er zelf niet uit? Brainstorm er eens samen met iemand anders over. Misschien kom je samen met een ander wel tot een onverwacht goed idee!
  • Heb je (meer of plotseling optredende) lichamelijke klachten, ook als ze niet corona-gerelateerd zouden kunnen zijn? Bel of mail je huisarts(enpraktijk) om te overleggen. Medische hulp is en blijft toegankelijk voor iedereen, dus als je je zorgen maakt of ergens last van hebt, schroom dan niet contact op te nemen met je huisarts. Veel mensen zijn bang de zorg te overbelasten en blijven daardoor soms langer dan goed voor hen is doorlopen met klachten, maar artsen en huisartsen laten weten dat zij klaar staan voor iedereen die medische hulp nodig heeft. Het wordt afgeraden om persoonlijk naar de praktijk te komen, tenzij dit met de huisarts of assistent is overlegd. Ook ziekenhuizen zijn zodanig ingericht dat noodzakelijke zorg door kan gaan en gescheiden is van afdelingen waar patiënten met mogelijke corona-besmetting behandeld worden. De site thuisarts.nl is ook een betrouwbare bron van informatie over allerlei klachten en aandoeningen, omdat deze is samengesteld door huisartsen. Tevens vind je daar steeds een indicatie wanneer het zinvol is om contact op te nemen met je eigen huisarts.

Ideeën nodig om de tijd door te komen?

  • Lezen en luisteren
    • Hoewel bibliotheken momenteel gesloten zijn, is er wel een groot aanbod e-books en luisterboeken via de bibliotheken. Ook voor niet-leden is er gratis aanbod, dat je kunt lezen of luisteren op je mobiel, tablet en/ of pc. Als je lid wordt, heb je natuurlijk toegang tot nog meer boeken. In sommige gemeentes kun je voor een gereduceerde prijs lid worden als je een minimum-inkomen hebt.
    • Podcasts. Er zijn allerlei apps waarmee je podcasts kunt beluisteren. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is waarschijnlijk wel een podcast over gemaakt. Een podcast is een soort radio-uitzending, die - in plaats van reguliere radio waar je 'live' naar luistert - opgenomen is en die je op elk gewenst moment kunt afspelen.
  • Iets maken of doen
    • Een klus in of om huis doen die je al heel lang uitstelt (of waar je niet aan toe komt). Dat ene deurkozijn schilderen, je fiets of scootmobiel poetsen, het gaatje in je lievelingstrui repareren, de batterijen vervangen in de klok die al lang stil staat, een lamp vervangen... Weet je niet hoe iets moet? Op Youtube vind je voor veel klussen een handleiding.
    • Tekenen, schilderen, kleuren, tuinieren,
    • Bewegen. Afhankelijk van je fysieke mogelijkheden kun je bijvoorbeeld even lekker swingen op een muziekje, yoga- of ontspanningsoefeningen doen, in de tuin of op je balkon bezig gaan of deelnemen aan een online fitness-les.
  • En nog veel meer...
  • Heb je nog suggesties die je hier niet hebt gezien? Mail gerust, dan vullen we dit artikel aan!

Download hier een bomvolle lijst met meer tips en suggesties!