Bij de lente-editie 2020 van de Caleidokrant: '80 (s)tipjes aan de horizon'

Bij de lente-editie 2020 van de Caleidokrant: '80 (s)tipjes aan de horizon'

In de lente-editie 2020 van de Caleidokrant trof je op pagina 10 een ingezonden artikel van Rosemary Lengton, één van onze vrijwilligers: "Positieve (s)tipjes aan de horizon - Aanmoedigende tips voor mensen die een nare jeugd hebben gehad".

In de krant schrijft ze: "In 2007 nam ik deel aan een vrouwengroep, die een niet zo beste jeugd hebben gehad. De therapeute gaf ons aanmoedigende tips, die ons hielpen sterker in onze schoenen te staan. Speciaal voor Caleidoscoop selecteerde ik tips waar ik persoonlijk blijer van wordt. Op de website staan alle tips! Ik hoop dat ze jullie goed zullen doen."

Zoals beloofd, vind je hier de volledige lijst!

  1. Ik leer vriendelijk met mezelf om te gaan.
  2. Ik leer meer voor mezelf te kiezen en mijn eigen geluk.
  3. Ik heb recht op leven, niet op overleven.
  4. Ik probeer een stap voor mezelf te maken en leer goed voor mezelf te zorgen.
  5. Mechanismen om te overleven had zijn nut en heeft mij iets opgeleverd.
  6. Slachtoffers zijn ook vaak sterk geworden.
  7. Wat heb ik goed ontwikkeld en wat is mijn kracht?
  8. Ik wil mijn positiviteit proberen verder te ontwikkelen.
  9. Ik heb geen aanleiding gegeven (als kind).
  10. Ik blijf bij mijn eigen waarheid.
  11. Ik ontwikkel me in mijn eigen behoefte.
  12. Ik hou de humor erin.
  13. Ik zoek ontspannende en fantasieprikkelende dingen.
  14. Nu is het tijd voor mezelf.
  15. Nu ben ik aan de beurt.
  16. Nu wil ik dit heel graag en ik maak het mij mogelijk.
  17. Toekomen aan mijn eigen behoefte.
  18. Ik ga sporten.
  19. Ik ga aandacht aan mezelf geven en ga mijn geestelijke conditie te verbeteren.
  20. Ik wil opener worden, hoeveel en tegen wie?
  21. Ik neem een time out.
  22. Ik hoef mezelf niet overal verantwoordelijk voor te voelen; nee zeggen mag.
  23. Ik wil onderscheid kunnen maken in wat wel en niet normaal is.
  24. Ik mag rekening houden met mijn eigen geluk.
  25. Ik ga mezelf vooruit zetten.
  26. Ik zoek afleiding, door bijvoorbeeld een klus in huis te doen.
  27. Het werkt helend als iemand mij geloofd (ik geloof mezelf).
  28. Ik moedig mezelf aan.
  29. Ik ga zelf de regie pakken.
  30. Ik mag er zijn en heb bestaansrecht.
  31. Het verwerkingsproces verloopt in kleine stappen, ik kan niet harder lopen dan ik kan.
  32. Ik ga mezelf niet overvragen met meer dan ik aankan en ik ga niet alle lade opentrekken.
  33. Ik doe iets leuks ter afleiding!
  34. De verantwoordelijkheid leg ik daar waar hij hoort!
  35. Ga bij woede niet ademhalen om uit te halen, maar om te gronden, dempen en bezinnen!
  36. Een wandeloefening werkt ontspannend, geeft lucht, is een middel om mijn eigen gejaagdheid te ontdekken (wat doet vertraging mij?), en het ebt mijn gedachten even weg.
  37. Negatieve gedachten geef ik mee aan de blauwe lucht boven mijn bolletje.
  38. Ik ga niet (te) flink zitten doen en denken van dit kan ik wel.
  39. Ik ga niet alle problemen bij mezelf houden, want dat werkt verwoestend.
  40. Ik hoef niet eeuwig loyaal te blijven aan de ander.
  41. Iemand legde de schuld bij mij uit eigenbelang.
  42. Ik verdiep me in zinnige (zelfhulp-)boeken of televisieprogramma’s.
  43. Er is sprake van normale reacties op abnormale gebeurtenissen.
  44. Ik ga meer doen dan mezelf staande houden.
  45. Ik ga positieve spreukjes verzamelen.
  46. Ik heb een groot invoelend vermogen, ben sensitief, zorgzaam en ben zelfstandig.
  47. Ik ben alert, attent, gebruik mijn intuïtie en kan positieve prioriteiten stellen.
  48. Mijn mensenkennis is goed ontwikkeld en ken mijn kracht en valkuilen.
  49. Ik heb een groot gevoel voor rechtvaardigheid, idealisme en vindingrijkheid.
  50. Ik ben mijn eigen personal coach en sta mezelf altijd bij in tijden van nood.
  51. Ik leer graag de taal van mijn lichaam verstaan en kleed me niet expres te koud aan.
  52. Ik heb respect voor mezelf en neem mijn problemen serieus.
  53. Ik mag alternatieven zoeken die beter bij mij passen.
  54. Ik mag mezelf concentreren op een ding tegelijk.
  55. Ik neem nu een kopje koffie/thee voor mezelf met een warm dekentje.
  56. Ik kan mijn boosheid in het doucheputje laten wegvloeien.
  57. Ik heb het nodig dat ik op jouw belofte kan vertrouwen.
  58. Ik kan mijn eigen kernproblemen evalueren en de aanleiding aanwijzen.
  59. Ook dit jaar gaan er een heleboel dingen wel goed, zelfs dagelijks..
  60. Genieten is een keuze en ik vergeet niet te leven.
  61. Ik mag best het gevoel hebben dat er hier iets niet klopt.
  62. Ik sta ergens voor.
  63. Ik heb bewondering voor mijn keuze en mening.
  64. Ik mag cadeautjes weigeren aan te nemen (van mensen die ik niet mag).
  65. Ik wil op verstandelijk en emotioneel niveau eerlijker met mezelf in contact te komen.
  66. Ik wil weten hoe het werkelijk met mij is, ook als ik het heel moeilijk heb.
  67. Ik wil leren om mijn standpunten en gevoelens te uiten.
  68. Mijn boosheid zegt; ik moet me verweren, om niet respectloos behandeld te worden.
  69. Ik probeer vertrouwd te raken met mijn eigen gevoel, al begrijp ik mezelf niet goed.
  70. Neem de tijd voor jezelf en je grootste levensprobleem.
  71. Ik maak een grote stap vooruit als ik erken dat ik me bijvoorbeeld gefrustreerd voel.
  72. Ik doe iets waar mijn gevoel van eigenwaarde van opkrikt.
  73. Ik sta vaker stil bij mezelf met de vragen; wat wil ik?; wat voel ik?; wat denk ik?
  74. Wat zou goed voor mezelf zijn?
  75. Ik probeer mijn alertheid ook op mijzelf te richten.
  76. Wat ik wil zeggen is belangrijk.
  77. Ik hou rekening met eventuele onbegrip en teleurstellende reacties van anderen.
  78. Ik mag de trap hard op en neer lopen, of ga in de wind lopen als ik boos ben.
  79. Mijn zelfvertrouwen deukt uit in plaats van in.
  80. ls mijn mondigheid vergroot, verkleint mijn angst.
  81. Ik ben blij met iets dat ik krijg en zie er de waarde van in.